Ron, omringd door een diverse groep aan managers, ploegchefs en collega's van HRM, Arbo, leren, innovatie en kwaliteit en verzekeringen verwelkomde het Expertisebureau met open armen. Het bezoek begon met een presentatie van Philippine, die de complexe regelgeving en procedures rond dienstongevallen helder uiteenzette. "We hebben het bezoek positief ervaren," zegt Ron, terwijl hij terugkijkt op de informatieve sessie. "Philippine gaf een goede presentatie en uitleg, en vragen werden goed behandeld."
Rol werkgever
Een van de belangrijkste doelen van het bezoek was het verduidelijken van de rol van de werkgever bij de uitvoering van de landelijke regeling. "De rol is in het algemeen wel duidelijk," erkent Ron, "maar we merken dat bepaalde medewerkers in de organisatie nog niet helemaal begrijpen wat hun rol in het proces is." Hij pleit voor herhaling van de uitleg en presentatie om dit te verduidelijken.
Tijdens de discussies na de presentatie kwamen verschillende aspecten van het proces van dienstongevallen aan bod. "De eigen rol van de VR en de rol van het Expertisebureau waren onderwerpen van discussie," vertelt Ron. "Bepaalde onderdelen worden bij ons anders gedaan of niet gedaan waarvan het advies is om het wel te doen. Dat gaat opgepakt worden." Hoewel NHN geen specifieke uitdagingen of zorgen had die uniek waren voor hun regio, beseften ze dat ze dezelfde uitdagingen deelden als andere veiligheidsregio's in het hele land. "Het zou kunnen dat als we meer bezig gaan met het proces, we tegen dingen aanlopen waar we hulp bij nodig hebben," speculeert Ron.
''De eigen rol van de VR en de rol van het Expertisebureau waren onderwerpen van discussie. Bepaalde onderdelen worden bij ons anders gedaan of niet gedaan waarvan het advies wel is om het wel te doen. Dat gaat opgepakt worden."
Communicatie
De verkregen communicatie vanuit het Expertisebureau Risicobeheer verspreidde ze naar alle medewerkers. Ron en zijn collega’s plaatsten de communicatie-items op het Intranet, verspreidden flyers en hingen posters op. De feedback was overwegend positief, maar er waren enkele opmerkingen die aantoonden dat niet alle medewerkers volledig op de hoogte waren van de regeling. Door het bezoek van het Expertisebureau kreeg NHN inzichten die zullen bijdragen aan een betere inbedding van het proces binnen de organisatie. "De procedure heeft er voor gezorgd dat een betere inbedding in de organisatie opgepakt gaat worden zodat iedereen zijn of haar rol in het proces beter weet en duidelijk heeft," concludeert Ron.
Contact Expertisebureau
Ron kijkt optimistisch naar de toekomst, vooral in het contact met de schadebehandelaar van het Expertisebureau. "Het contact met de schadebehandelaar wordt als prettig ervaren," zegt hij. "Dingen waar we tegenaan lopen worden door hem meegenomen naar de interne overleggen binnen het Expertisebureau." Ter afsluiting benadrukt Ron de behoefte aan verdere ondersteuning van het Expertisebureau. "Het zou zeer wenselijk zijn als het Expertisebureau mee kan helpen met het nog beter tussen de oren krijgen van het proces en om te helpen met het presenteren van de mogelijkheden die ASR-Loyalis aanbiedt. Vooral zodat ook zelfstandigen en zzp’ers duidelijk hebben dat zij zelf ook een verzekering moeten afsluiten, willen zij goed verzekerd zijn voor arbeidsongeschiktheid in de toekomst." besluit hij.
Werk je bij een veiligheidsregio en heb je te maken met dienstongevallen of ben je vanuit bedrijfsvoeringsperspectief benieuwd hoe het ermee staat? Meld je aan door te mailen naar contact@ervrs.nl.