“Als veiligheidsregio ben je als werkgever het eerste aanspreekpunt voor de toepassing van de Landelijke regeling. Het is best wel complexe en juridische materie en daarom zijn we langsgegaan om uit te leggen wat er van de veiligheidsregio’s wordt verwacht en waar het Expertisebureau in ondersteunt”, vertelt Philippine. “Iedereen die een rol heeft in het proces van afhandeling bij dienstongevallen was uitgenodigd. Dit zijn collega’s van HR, Arbo, teamleiders, bedrijfsvoering etc. Zo hebben we geprobeerd om iedereen aan te haken.”
Inzichten
Op de vraag wat de belangrijkste inzichten zijn die tijdens de Roadshow zijn opgehaald, antwoordt Philippine: “Het was mooi om te zien dat we overal heel hartelijk zijn ontvangen. Door met elkaar het gesprek aan te gaan hebben we veel collega’s op de juiste vlieghoogte kunnen brengen. We merkten dat vooral de actieve brandweermensen wat minder bekend zijn met de regelingen en daarom is het wenselijk ze goed te informeren. Ook leidinggevende hebben we verteld wat er verandert en wat hun rol daarin is. Het wordt concreter, persoonlijker en leuker om het samen te gaan doen. Door bedrijfsvoering is het goed opgepakt. We merkten dat het verhaal goed overkwam, en dat er eigenlijk relatief weinig bijzonderheden waren. Soms was het zoeken, maar vaak wel helder. Uitdagingen zitten nog in de communicatie. Het vertrekpunt is nog niet overal gelijk. Dat viel wel echt op.”
Waardevol
Philippine vertelt verder: “De meeste veiligheidsregio’s waren goed voorbereid, er kwamen geen grote vragen over het proces. Ze kunnen goed uit de voeten bij de filosofie. We merkten wel dat er nog wel stappen te zetten zijn in het meenemen van teamleiders. Maar ook bij de hoofdwerkgevers, dat moeten we wel goed doordenken. Wat is onze rol als veiligheidsregio en wat is niet onze rol? Ben je proactief bij schade? We willen niet dat een hoofdwerkgever pas kennis krijgt op het moment dat er een ongeval heeft voorgedaan. Door het gesprek tijdens de Roadshow aan te gaan, hebben we veel onduidelijkheid weg kunnen nemen. Heel waardevol!” Zelf merkte ik vooral dat het NARIS-systeem waar we nu allemaal mee werken, een makkelijke vorm is van samenwerken. Met dit platform krijgen we steeds meer inzicht in risico’s. Daardoor sluit het allemaal heel mooi aan.’’
Door het gesprek tijdens de Roadshow aan te gaan, hebben we veel onduidelijkheid weg kunnen nemen. Heel waardevol!
Zorgen en vragen
“Wat tijdens onze Roadshows opviel, is dat er geen specifieke zorgen waren. Er kwamen vooral heel veel praktische vragen. Het is soms bijvoorbeeld even zoeken of je het NARIS-systeem ook gebruikt voor het eigen schadedeel. Of zet je hier een ander systeem voor in, zoals je topdesk-omgeving of iets soortgelijks. Dit blijft een keuze van de veiligheidsregio. Soms was ook zoeken of je alle ongevallen meldt waar niet direct een schadecomponent aan zit. Noteer je alles, of pas als er mensen met medische kosten bijkomen. Uiteindelijk willen we natuurlijk het liefst alles weten, aangezien er ook later nog schade kan ontstaan. Maar ook het uiteindelijk te kunnen meten en ervan te leren. Hiervoor hebben we een totaalplaatje nodig.
Betrokkenheid
‘’Alle VR’s zijn in een vroeg stadium betrokken bij de ontwikkelingen van het Expertisebureau. Interne netwerken zijn meegenomen en de communicatie is in een vroeg stadium in concept voorgelegd aan alle regio’s. Op deze manier hebben we feedback kunnen ontvangen, optimaliseren en bleef er ruimte over om lokaal iets toe te voegen of aan te passen. Dit werd prettig ervaren door de veiligheidsregio’s.’’
Op de vraag hoe ze feedback heeft verzameld, verteld ze: ‘’Bij de implementatie van het proces, bleek dat het goed in mekaar steekt. Uiteraard blijft de periode van feedback open en gaan we de komende tijd zien hoe de uitwerking gaat zijn. Optimaliseren van het proces blijft altijd actueel.’’
Dit is nog maar het begin
‘’We hebben vooral een enorm leuke tijd gehad bij de vijfentwintig veiligheidsregio’s. We hebben zo veel enthousiasme teruggekregen. Hoewel het soms intensief was om twee bezoeken per dag te doen, werden we gastvrij ontvangen en proefden de lokale delicatesse overal erg goed. Wat ik vooral merkte is dat we toch allemaal heel erg op elkaar lijken. Dit bevestigde het beeld dat ik al had. Er is veel draagvlak voor dit initiatief. Met vertrouwen gaan we door. Samen blijven zoeken is oké. Het blijft een on-going proces in het belang van de medewerker. Dit is eigenlijk nog maar het begin, uiteindelijk gaan we voor het voorkomen van dienstongevallen.’’